fredag 13 februari 2009

88. Malcolm McLaren

Det bästa med punken, förutom Buzzcocks, var att den inspirerade till 80-talets indiepop och D.I.Y-attityd. Det sämsta med punken, förutom att den inspirerade till 80-talets hardcore och D.I.Y-attityd, var att den tog, och fortfarande tar, fokus från den erans verkligt fantastiska stil: discon. Men vi ska vara glada att punken dök upp, för oavsett vad ni tycker om den i sig eller om det som den inspirerade till senare, så är jag ganska säker på att ni gillar det bättre än Genesis. Vilket var ungefär vad punken gjorde uppror mot.

Malcolm McLaren verkar tidigt ha varit en ganska osympatisk människa. En uppmärksamhetshora som var sådär häftigt rebellisk och sysslade med massa "konstnärliga" politiska och sociala projekt - vilket jag antar innebär att han kissade på slott och drog ned kjolen på celebriteter. Det är det fina med att vara konstnär, man kan leva ut sina perversa lustar i lugn och ro: "Men älskling, jag vill inte, det gör så ont..." "Jag vet sötnos, men vi måste göra uppror mot staten. Visste du att det är regeringen som vill få alla att använda sig av missionären? Så att de har koll på oss. Vill du vara som dem? Gör det här för konsten! Vi måste göra ett statement!" I alla fall, han flummade runt precis som alla andra i slutet av 60-talet och landade tillslut tillsammans med sin designer i London där han öppnade klädbutik. Sen kom Johnny Rotten in i butiken med en tisha som hatade Pink Floyd och resten är tvåackordshistoria. McLaren blev manager för punkens förmodligen viktigaste band, Sex Pistols, och klädde ut stackarna i begagnade, trasiga och allmänt förjävliga kläder. De sjöng lite om anarki. England flippade, sprang runt i chock och visste inte vad det skulle göra.

Är McLaren med på listan på grund av att han delvis låg bakom punkvågen, eller åtminstone punkens stora genomslag? Tja, det kanske var därför mina medförfattare röstade på honom, men själv var det förstås för hans bisarra musikaliska utflykter på 80-talet - tycker ni att Neil Young hittade på mycket konstigt det årtiondet så har ni jämfört honom med fel människor. McLaren kommer ur 70-talet som punkfarbror, men inleder det nya årtiondet med att hjälpa till att popularisera hiphop i Storbritannien, följer sedan upp det med att göra elektronisk spoken word-pop av operan Madame Butterfly och avslutar årtiondet med att göra en skiva kallad Waltz Darling, där han försöker... jag vet inte vad. (Allmusics fullständiga recension lyder: "More stunning musical juxtapositions — "The Blue Danube" with bass playing by Bootsy Collins and a guitar solo by Jeff Beck, and more.") Så glöm nu alla bilder ni hade av en sunkig, pengasuktande manager i fula kläder och ersätt den med en ny, fräsch bild av en man som gjorde fantastiska pophits. Hurra McLaren! Ge oss mer disco!

Mest känd för: Han satte mer eller mindre ihop bandet Sex Pistols och var manager åt dem.


6 kommentarer:

  1. Det två senaste posterna; Lenny Bruce och hans obscenitet och Malcolm McLaren med sina musikaliska utflykter, borde mynna ut i den perfekta blandningen av de båda; Disco D! Om Aesop Rock bereddes plats på listan borde väl judarnas mest prominenta hiphop-figur också få vara med? Fast han kommer väl lite senare, antar jag, mycket längre upp. Alla som släpper ett album kallat A Night at the Booty Bar med sig själv på omslaget bredvid den baxigaste bootayn norr om ekvatorn räknas i min bok som "bäst", vare sig han är jude eller indian eller nubier.

    ("Mest prominenta hiphop-figur" var kanske skrivet förutan hänsyn till Storchen dårå...)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Nu börjar det likna nåt! "Jag vet, sötnos, men vi måste göra uppror mot staten!" Klockrent!

    SvaraRadera
  3. Oj då, det här var faktiskt något helt nytt för mig. Allt jag visste om honom tidigare var just Sex Pistols-kopplingen. Man lär sig något varje dag och idag var en bra dag; jag lärde mig att fackförhandlade löner orsakar hysterisiseffekten och att McLaren var en enastående soloartist. Det här känns faktiskt nästan lika underbart som när jag upptäckte Arthur Russell för första gången. Och i och med detta så antar jag att vi är kvitt nu...

    SvaraRadera
  4. Ah! Disco D! R.I.P. Jag förstår att du, med tanke på vilken musik du premierar, hoppas på Dsco D och kanske även Scott Storch. Båda har ju dock haft en kraftig nedgång i sina karriärer såhär på slutet, om än av olika anledningar.

    För övrigt vill jag bara framhäva, oavsett om någon av de du nämner komma dyka upp eller ej, att jag är ett fan både av Disco D's framsida på A Night at the Booty Bar och Scott Storchs skamlösa blingblingattityd.

    ola:
    Tack! Alla komplimanger är bra sådana.

    Christian:
    Jepp, nu är vi kvitt! Fast Arthur slår nog ändå Malcolm, det måste jag nog säga... Men ändå, det är på nåt sätt skönare att upptäcka att just McLaren är grym, eftersom det är så mycket mer oväntat.

    SvaraRadera
  5. Vilken tokig gubbe!

    SvaraRadera
  6. Fegt att hacka på en döing, Martin! Det är inte Disco D's fel att han hängde sig i sina föräldrars källare, det är samhällets. Det, vilket vill säga samhället, var inte redo för all booty bass han lätt sippra ut. Disco D = urbane mannens Diplo. GHETTOTECH 4 LIFE, och så vidare.

    Storchen kom dessutom tillbaka starkt 2008, enligt mig, efter ett par svaga år må tilläggas. Ingen ny "Still D.R.E." förvisso, men väl Clipse "Fast Life", Mariahs "Side Effects" och Games "Let Us Live". Inte så PJÅKIGT.

    SvaraRadera