söndag 5 april 2009

23. Niels Bohr

- Gud kastar inte tärning!

Albert Einstein var på många sätt den förste store moderna fysikern, omkullkastade Newtons teorier som han gjorde, men har också kallats "den siste klassiske fysikern", eftersom han trots allt hade svårt att acceptera den nya kvantfysikens indeterminism. Enligt dessa nya idéer existerade, om än på mikrokosmosnivå, ett inslag av slump (även om det finns en sannolikhet) vilket Einstein inte kunde acceptera, något han med citatet ovan visade. Den danske fysikern och kvantteoretikern Niels Bohr fnyste åt Einsteins relativa (I'm so funny!) konservatism, och svarade:

- Vad vet Einstein om Gud?

Men visst är det lätt att förstå Einsteins tveksamhet. Tycker man att hans relativitetsteorier motsäger det sunda förnuftet rekommenderas inte en närmare titt på kvantteorin. Snabbdefinition, med hjälp av en wikipediamening: "[Kvantteori] är en framgångsrik beskrivning av materiens och energins beteende i mikrokosmos". Dessa teorier har sin grund i det tidiga 1900-talet då den klassiska fysiken hade misslyckats med att förklara diverse fysikaliska fenomen. Något nytt behövdes och något nytt stod för dörren. Flera av problemen förklarades på ett tillfredsställande sätt av just Einstein, men det fanns givetvis flera viktiga figurer i sammanhanget, inte minst Max Planck. Som om inte alla kängor den newtonska fysiken hade fått vid det här laget räckte, så kom kvantteorin dessutom med den glada nyheten att hela grejen med orsak och verkan är något mossigt och inget att bry sig om. För, som jag tidigare snuddat vid, så upptäckte de nya fysikerna att små partiklar i atomen tycktes agera lite som de ville, ganska planlöst sådär. Det gick helt enkelt inte att göra några förutsägelser om vad de skulle ta sig till, man kunde bara säga att sannolikheten var så och så att det eller det skulle inträffa. Och med "inträffa" menar jag saker som var partikeln kommer att befinna sig. Det vet man nämligen inte förrän man gjort en mätning, eller rättare, partikeln har ingen särskild plats alls innan denna mätning är gjord. Glasklart, med andra ord. Jag kan förstås ha missuppfattat grejen, men det verkar som att det är själva mätningen som gör att partikeln får sin plats. Det jag vill ha sagt i det här stycket är två saker. Kvantfysiken är: 1) en teori som försvarar indeterminism i naturen och 2) helt crazy.

Kvantfysiken går förstås inte att förklara på ett uttömmande sätt inom ramen för några stycken, och glad är jag för det, för skulle jag försöka mig på det skulle jag nog be att få återkomma om tio år eller så. Så, vi hoppar över vågfunktioner och komplexkonjungering tycker jag, och konstaterar istället att Niels Bohr hade en viktig plats i dessa sammanhang.

Kvantteorin började som sagt utvecklas av bland annat Einstein men det var Bohr som använde sig av den nya teorin för att förklara atomens struktur. På den här nivån är ju det viktigaste att saker fungerar i teorin, och med hjälp av kvantfysiken fick han pli på atomen. Atomernas storlek, elektroners omloppsbana och dess energinivåer var några saker som Bohrs modell förklarade.

Jag vill helst inte säga mer om kvantteorin eller Bohrs (populära och uppenbarligen ändå hyfsat jordnära) tolkning av den. Jag tycker nämligen att den är lite mysko (det finns det fler som tycker), vilket i och för sig bara ökar min respekt för den. Men ändå. Den som tycker att Charles Manson var dum i bollen, får passa sig för vad hon jämför med: kvantfysiken är, i sanning, helt jävla sjuk i huvudet. Den har förvisso inte tagit död på Sharon Tate, men den lurar hela världen med avancerat, intellektuellt dravel. Troligen är alltihopa bara ett gigantiskt, hemligt skämt från den samlade fysikerkåren. Eller? Kan verkligheten verkligen vara konstigare än de mest fantasifulla science fictionförfattarnas idéer? Jämfört med kvantfysiken framstår tidsmaskinens effekter lika lättförståeliga som intrigen i, säg, Jag vet vad du gjorde förra sommaren.

Okej, så Niels Bohr hade en stor och viktig roll i utformandet och tolkningen av kvantfysiken. Men vad spelar kvantfysiken för roll, har den påverkat oss någonting? Ändrar den på något vis vårt sätt att tänka eller leva?

Tja, den är nu grunden för avancerad forskning. Både sådan som hjälper mänskligheten och sådan som inriktar sig på häftigare saker: hypermoderna datorer och kvantteleportering, till exempel. Alla som gillar att försvara den fria viljan (vem önskar inte att fri vilja finns?) har dessutom fått ett argument: de hänvisar till kvantfysiken som argument för existensen av fri vilja. Lite märkligt, kan jag tycka. Visst har den deterministiska världsbilden ifrågasatts i och med kvantteorins införande av slumpen i naturen, men det känns inte riktigt som ett argument för fri vilja. Men i alla fall. Kul att filosoferna också får användning av de (inte längre särskilt) nya teorierna.

En sak är jag säker på: vi har inte fått se det sista av kvantfysiken. Den lever i allra högsta grad, och därmed gör också vår danske vän Niels Bohr det.

PS. Jag har förresten träffat en kompis till ett barnbarnsbarn till Niels Bohr. Personen ifråga hade tydligen ganska lätt för sig i skolan.

Mest känd för: att ha skapat en ny modell för atomen och rent allmänt göra stora insatser inom kvantfysiken. Fick nobelpriset i fysik 1922. Han hjälpte också till att utveckla atombomben.


9 kommentarer:

  1. Kul! Jag jagar just nu Atomic Theory and the Description of Nature, ser att den finns på diverse antikvariat. (Juden) David Bohm's välskrivna bok Quantum Theory har ett kapitel "An Attempt to Build a Physical Picture of the Quantum Nature of Matter" som bygger på nämnda föreläsningsserie av Bohr. Mycket intressant analogi mellan tex osäkerthetsprincipen och mänskligt tänkande (om man reflekterar över hur man tänker så stör det hur man tänkte innan man började reflektera över det. Och omvänt, reflekterar man inte över hur man tänker utan bara, så att säga, tänker på - jag då har man ju ingen koll på hur man tänker.)

    SvaraRadera
  2. The boring world of Niels Bohr.

    SvaraRadera
  3. Daniel:
    Såna där saker är intressant, även om man (jag?) lätt blir tokig. Någon gång ska jag sätta mig ner och verkligen FÖRSTÅ allt sånt där. Det är lika bra att lägga ribban högt på en gång.

    David Bohm och Norbert Wiener är boktipsen från dig hittills. Det klämmer jag på kafferasten på jobbet, inga problem.

    ward:
    Ordvits och kritik i ett! You's a genius, fo sho.

    SvaraRadera
  4. @Martin,

    Angående Bohm-boktips, han har skrivit ganska mycket och jag hara bara läst fem av hans böcker. Men av det jag läst kan jag ge följande korta resumé:

    Wholeness and the Implicate Order - Intressant men horribelt svårbegriplig. Språket är fantastiskt, varje mening har sin plats och är ett byggblock i bokens tes. Det blir som en trumma som sakta slår dunk, dunk, dunk. Mening efter mening, rytmiskt, tar man ett kliv framåt. Många böcker har lite fluff, och så en viktig mening och så lite mera fluff, osv.

    The Special Theory of Relativity - Bra bok, i sann Bohm-anda blandar den in filosofiska perspektiv, men är först och främst en teknisk bok för matematiskt orienterade läsare.

    On Creativity - Jag minns inget från denna, mer än att den var himla bra och att det är den bok jag rekommenderar som introduktion till Bohm. Samma rytmiska språk som i Wholeness and the Implicate Order.

    Quantum Theory - En teknisk bok om kvantteori. Genomsyrad av filosofi, men i synnerhet kapitel åtta är läsvärt för alla utan matematisk bildning.

    Thought as a System - Intressant bok som handlar om hur ens agerande (tankar) kan föda och nära problem som man samtidigt försöker lösa. Jag ser många paralleller till Eckhart Tolles The Power of Now fast inte lika mystiskt. Boken är i dialogform och språket är tyvärr inte så typiskt Bohmskt.

    SvaraRadera
  5. "Boring world of Niels Bohr" - kanske det bästa Simpsons-skämtet någonsin. (Avsnittet "Angry Dad" är överhuvud taget ett av seriens bästa.)

    Som den gode Horace Engdahl uttryckte det (rakt ur minnet, så det är kanske inte ordagrant)"Jag gillar saker jag inte förstår".

    SvaraRadera
  6. Ah, det är Simpsons som ligger bakom det där. Det borde jag ha anat, eftersom Simpsons ligger bakom ungefär hälften av alla referenser.

    SvaraRadera
  7. När det inte är Horace Engdahl.

    SvaraRadera
  8. Om han skulle leva skulle han säkert vara glad att han finns med här.

    SvaraRadera
  9. Einstein var anda ganska smart far man val halla med om..?

    SvaraRadera