torsdag 26 februari 2009

71. Leonard Cohen

En del fenomen är typiskt ungdomliga och sådant som den äldre generationen antingen bara skakar på huvudet åt eller blir skräckslagna inför, om de ens känner till det vill säga: Family Guy, blogghouse, obskyra, politiska vänsterorganisationer. Sedan finns det det där som förenar far och dotter, mormor och sonson; det som får alla att spetsa öronen vid middagsbordet: vårtecken, efterrätter, Bob Dylan. Men där finns också det mest bespottade, det som gamlingarna sysslar med, de fossila åderbråcken vi gärna inte låtsas om, trots att de är så chockerande många att de snart kan starta inbördeskrig mot oss om de vill: hembakad leverpastej, naturpromenader och Leonard Cohen.

Vilket ju egentligen är rätt märkligt. För visst är Cohen inte lika "rock n roll" som Dylan, men det borde inte vara något problem förr oss unga nu när "häftiga rockprylar" är ungefär lika hippt som Åsa-Nisse. Farlig rock är för de gamla. Jag menar, vill man lösa pensionärsproblemet på ett brutalt men effektivt sätt är det bara att riva taket på en Rolling Stones- eller Public Enemykonsert. Men tittar jag omkring mig bland mina jämngamla är det nästan bara sådana som är helt fast i gubbrocken som verkligen gillar Cohen. Nån häftig och hipp person måste väl blogga om honom för att få till en ändring där, antar jag. Det är där jag och den här texten kommer in i bilden.

Cohen är kanske ändå inte - det måste framhållas - lika episkt bra som Dylan, men nog är han minst lika bra som alla halvtrötta singer-songwriters som 70-talet försåg oss med. Eller för den delen de som dök upp under det sena 90- och tidiga 2000-talet. Nyckeln ligger i hans romantiska storslagenhet och i hans drömska värdighet. Cohen lyckas låta både rakryggad och totalt insjunken i tankar samtidigt. Det låter aldrig torrt, politiskt eller krasst realistiskt. Det låter, sanna mina ord, poetiskt.

Som ni märkt har jag än så länge bara pratat om Cohen i egenskap av artist, men faktum är att han under mer än tio år innan hans debutalbum släpptes hade skrivit både prosa och poesi. Redan 1956 kom hans första poesisamling och i början av 60-talet hade han gjort sig ett namn i Kanadas litteraturkretsar. Hur svårt det nu kan vara, det bor väl inte så många människor däruppe? Men ändå. Nångång ska jag nog lägga en beställning hos BakhållSköna Förlorare. Titeln tilltalar mig. Den romanen kom ut 1966 och året efter begav sig Cohen till USA för att småhänga lite med Andy Warhol och försöka få skivkontrakt med någon som gillade singer-songwriters. Tack vare Columbia Records som signade honom och Judy Collins som gjorde en hit av hans Suzanne, så sålde debutskivan Songs of Leonard Cohen ganska bra. Från och med nu var Cohen framförallt en musikartist.

Många människor vill pliktskyldigt, för allmänbildningens skull, kolla upp de viktigaste prestationerna av de viktigaste kulturutövarna, och när det kommer till Cohen så tar de då första skivan. Den är mest känd, har de mest kända låtarna och är av många ansedd att vara bäst. Det är i sanning en bra skiva, det har ni alla rätt i, men man får inte glömma att Cohen har spelat in många album av hög, jämn kvalitet. Min personliga favorit är Songs of Love and Hate (1971): bittrare och mörkare än debuten. Som vanligt är ämnesvalen i första hand relationer av olika slag. På Songs of Love and Hate är musiken minimalistisk, ofta enbart bestående av hans röst och en akustisk gitarr (plus nån stråke här och där), och det är sådan musik Cohen är mest förknippad med. Det kan därför vara värt att notera att han inte bara använt sig av feta körer och synthar (ja, på 80-talet), utan faktiskt också jobbat med självaste Phil Spector på skivan Death of a Ladies' Man (1977). Väl värd att kolla upp - för den tveklösa kvaliteten, javisst - men också för den osannolika kombinationen Leonard Cohen och wall of sound.

Jag tänkte vara snäll och låta den late Cohenoskulden få ett gäng låttips att kolla upp, rätt upp och ner bara: Suzanne, So Long Marianne, Avalanche, Famous Blue Raincoat, Memories, First We Take Manhattan och Dance Me to the End of Love. Ja, det är Quentin Tarantino ni ser i filmen. Tarantino har en given plats när det ska listas skönaste underbett, den saken är klappad och klar.

Slutligen då: Tack vare alla fitthungriga gymnasiepojkar, som med snedlugg och fejkad melankoli vid lägerelden sjungit Hallelujah (tillsammans med Wonderwall, Tears in Heaven och There is a Light That Never Goes Out) är Leonard Cohen idag bland många unga mest känd för att han skrivit orginalet till Jeff Buckleys sönderkramade cover av just Hallelujah. Det är beklagligt, kanske rentav skandalöst, då Cohen borde kommas ihåg och älskas för så mycket mer än så.

Mest känd för: Har alltsedan 1960-talet varit en av de mest respekterade och hyllade i singer-songwritergenren, inte minst på grund av hans poetiska texter.


17 kommentarer:

  1. Jag har aldrig tänkt på Cohen som mindre cool än till exempel Dylan. Ingen av dom är väl sådär jättecreddig, men jag skulle tro att de flesta som diggar Dylan gillar Cohen också.

    Sen vill jag bara tillägga att skivorna från 80-talet faktiskt inte är särskilt bra, undantaget heter förstås "I'm your man".
    Och jag håller sannerligen med dig om det du skriver i sista stycket, "Hallelujah" var kanske en bra låt en gång i tiden men nu kan jag inte lyssna på den längre utan att bli lite illamående.

    SvaraRadera
  2. Dylan är kanske inte särskilt mycket kreddigare, men de flesta erkänner ändå att han är bra, vare sig de gillar att lyssna på honom eller inte. Cohen känns det mer som att folk inte ens har orkat kolla upp, men så är han ju inte lika stor heller så det är väl inte så konstigt.

    Om en rockfarbror har gjort en bra skiva under 80-talet så får han vara nöjd, det var ungefär vad de flesta gamla dinosaurierna mäktade med. Märkligt hur många av dem som gick ner sig det decenniet.

    Hallelujah är bra egentligen ja, men den är som sagt mer eller mindre förstörd. Den har klarat sig lite bättre än Wonderwall dock (och Hallelujah var ju också bättre från början).

    SvaraRadera
  3. Jag röstar för att Cohen är mycket coolare än Dylan.

    SvaraRadera
  4. Är inte Cohen en kultfigur bland gotharna också? Eller misstar jag mig?

    SvaraRadera
  5. Jeff Buckleys fittiga version är dessutom bara en karbonkopia av John Cale's cover av Hallelujah. En cover av en cover med andra ord.

    SvaraRadera
  6. Är det ingen som reagerar på att världshistoriens 71:a bästa jude bara är "lika bra som alla halvtrötta singer-songwriters som 70-talet försåg oss med"? Martin har ju helt rätt i den beskrivningen, Leonard Cohen är en halvtrött singer-songwriter, precis som dom flesta amerikanska "hjältar" (Nelson, Guthrie, Dylan). Wow, dom är så äkta och säger verkligen sanningen om den amerikanska själen för att dom var med på 1960-talet när skiten verkligen went down, på riktigt. Amerikanska singer-songwriter - tumme ner.

    Annars är ju fitthungrig lägereldsvisa den mest träffande genrebeskrivningen den här sidan ghettotech.

    SvaraRadera
  7. zebastian: Det verkar som att folk inte riktigt känner igen sig i min jämförelse med Dylan. Det kanske är Cohenhatarna i min närhet som förvrängt min allmänna bild av saken.

    olov:
    Ach so? Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag aldrig satt mig in i gothkulturen riktigt, så jag vet inte. De är för svarta för mig, på ett dåligt sätt.

    anonym:
    Det kan man också tycka. Cale är ju mer man än Buckley i alla fall, det kan vi nog vara överens om. Jag har i och för sig gillat Buckleys version mycket en gång i tiden, nu vet jag inte längre. Det är som att svara på frågan om man gillar sitt jobbiga syskon. Det var kul i början men nu har man irriterat sig så länge att man inte har nån aning längre. Kanske älskar, kanske hatar. (OBS! Detta exempel är inte tagit från min verklighet. Fred till både bror och syster.)

    ward:
    Nej! BÄTTRE! Men jag ser att jag uttryckte mig dåligt. Han var bättre än de trötta, och minst lika bra som de allra bästa ur genren. Jag håller med dig vad gäller många, men inte Cohen och än mindre Dylan. Wtf, Dylan var ju beat! Poet, hård (ibland) och glad i knark - han var 60-talets Biggie fucking Smalls.

    Tack. Ghettotech är rejält svårslaget.

    SvaraRadera
  8. Personligen hade jag gärna fått reda på vad som egentligen hände med Cohens röst mellan 70- och 80-talet. Först en rätt skakig, uppriktig och då och då lite mesig röst (på ett bra sätt). Sedan på 80-talet kommer han tillbaka som någon slags Messias med tidernas tyngsta jävla basröst och sjunger en del episka låtar såsom "Everybody Knows" och "First We Take Manhattan", som du nämnde. Ett annat intressant fenomen är övergången singer-songwriter till synth-och-kvinnligkör-älskande-singer-songwriter.

    Tack gud för att han kom med på listan. Även om jag inte älskar karln lika mycket som när jag var 21 och blev kär i en tjej som också lyssnade väldigt mycket på honom, så är jag fortfarande inte sen att klippa till den jävel som vågar kritisera leonard cohen i min närhet. En sista grej: Det är bara i ett ytterst fåtal låtar jag har hört som man kan höra att den som sjunger är nära att börja garva. Fall 1: Den där dylan-låten med textraden "everybody must get stoned". Fall 2: Cohens "Tonight Will Be Fine". Blir man inte på gott humör av att höra den kan man ju gå och lägga sig och lyssna på sin "creddiga" pitchfork-musik och försöka suga sin egen kuk igen.

    SvaraRadera
  9. Underhållande kommentar Tommy! :) Vad som hände med rösten vet jag inte riktigt - kanske ville han bara bli lite mer man. Funkar djup basröst på tjejer, eller är det bara nåt jag har fått för mig? Jag vet inte.

    Apropå garvandet och Dylan så skrattar han ju öppet i Bob Dylans 115th Dream. Ett inspelningsmisstag som de lät vara kvar.

    SvaraRadera
  10. Djup basröst funkar på tjejer.

    Trots att jag tycker att beskrivningen av herr Cohen är mer än lovligt orättvis (att jämföra Cohen med Dylan och föredra den senare är helt ofattbart), är jag glad att han uppmärksammas på listan. Han är, som sjuttiplusare, bättre än någonsin.

    SvaraRadera
  11. Synd. Djup basröst har aldrig varit min grej riktigt. Kanske dumt att jämföra sig med Cohen anno "I'm Your Man", but still.

    Det är ofattbart att tycka att det är ofattbart att föredra Dylan framför Cohen. Men nu vill jag inte att det ska framstå som att jag eller det här inlägget är mot Cohen på nåt sätt (han är ju den 71:a bästa juden, ffs!), jämförelsen med Dylan - om jag nu gjorde någon - var till för att höja Cohen, inte sänka honom.

    SvaraRadera
  12. Det är ju inte enbart djup basröst som funkar på tjejer, om man säger.

    Det är ofattbart att tycka att det är ofattbart att tycka att det är ofattbart att föredra...
    Jag tyckte jämförelsen var konstig, men så har jag aldrig fallit för Dylan. Onödigt att diskutera smak, när jag vet att min är god. Jag tycker ju om att läsa det ni skriver.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker om att läsa det du skriver också Lisbeth, även om jag bara har ett par korta (men välformulerade!) kommentarer att döma av. Detta säger jag alltså trots att jag tycker det är ofattbart att... ja, du vet resten.

    Min smak är också god. Konstigt. Då borde det ju inte vara några problem.

    SvaraRadera
  14. Allting är relativt ofattbart.
    Inga problem, alltså. Om man säger. :)

    SvaraRadera
  15. Jag avskyr den nasale Bob Dylan, med sina ansträngt politiska texter och det livslånga självbedrägeri han lever med, att han kan sjunga. Jag hyser enastående respekt för Leonard Cohen, som med sin pratsjungande, skrovliga röst är en av tidens mest klarsynta utrönare av den snårskog som utgörs av förhållandet kvinna - man. Något som djupt berör de flesta av oss, betydligt mer än någon politisk, snart bortglömd omständighet i USA som Bob Dylan så gärna går i taket för.

    Dessutom tillhör jag dem som anser att Leonard Cohens största verk på skiva inte är de tidiga - jag tycker bäst om hans skivor från och med "I'm Your Man" och framåt. Men gillar förstås även de äldre.

    Fast Death of a Ladies Man, som nämns i texten, är svår att räkna in. Leonard Cohen själv avskyr den, för Phil Spector tog över produktionen helt och posterade - det här är sant - två beväpnade gorillor utanför studion när det var dags att mixa låtarna för att Leonard Cohen inte skulle kunna komma in och lägga sig i.

    Låt mig ge tips på några fler Cohen-låtar till Cohenoskulden:

    A Thousand Kisses Deep
    Because Of
    Boogie Street
    By the Rivers Dark
    Everybody Knows
    The Future
    Here It Is
    The Letters
    There For You
    Waiting for the Miracle

    Jag har svårt att hålla med om att Leonard Cohen inte spränger generationsgränserna. Den som går på en Leonard Cohen-konsert kommer att få se att publiken består av människor i åldrarna 14 till 82, och dessutom från alla tänkbara samhällsskikt.

    Eftersom Leonard Cohen så klarsynt skriver tonsatt poesi och pratsjunger om något som berör oss alla.

    Och dessutom råkar han i övermått vara i besittning av en egenskap som Bob Dylan fullständigt saknar.

    Leonard Cohen är cool. Så cool att han framstår som en av definitionerna av begreppet.

    Kör hårt,
    Bellis
    (som kallats en intellektuell som inte har något intellektuellt att säga om någonting förutom nattklubbar och som inte tillhör farfarsgenerationen)

    SvaraRadera
  16. Du har uppenbarligen en både större kärlek för och bättre koll på Cohen än vad jag har. Jag får ta och lyssna in mig bättre på hans senare verk och se om jag håller med dig!

    Däremot har jag (inte oväntat) svårt att hålla med dig i ditt resonemang om Dylan. Att inte gilla honom för hans sångstil kan jag mycket väl förstå, men "ansträngda politiska texter" - nja... Dessutom har han gjort så otroligt mycket som inte är politiskt, och det allra bästa av hans musik tillhör just denna kategori, är min åsikt. Egentligen har han väl knappast varit särskilt politisk (med vissa undantag, naturligtvis) sedan, tja, hans inledande period som protestsångare, som ju bara utgör några få år i en halvsekellång karriär.

    Jag håller nämligen med dig: bra sånger om kärlek är så mycket mer berörande och intressanta än sådana om politik.

    Däremot verkar det som att jag haft fel i min tro att Cohen i mycket hög grad tillhör den äldre generationen, med tanke på alla protester här i kommentatorsfältet.

    Hursomhelst: tack för en lång och intressant kommentar! Bara Spectoranekdoten (varför blir jag inte förvånad?)var tillräcklig för att göra kommentaren nödvändig. Fick mig att tänka på historien om hur han satte in en docka av honom själv i bilen när Ronnie Spector ensam var ute och åkte, allt för att hindra män från att närma sig henne.

    SvaraRadera
  17. Martin,

    jag får nog krypa till korset här och medge att jag i min tur inte kan särskilt mycket om Bob Dylan. Jag var för svepande i min kommentar, men det beror verkligen på att jag helt enkelt inte klarar hans sångstil och därför inte har lyssnat särskilt mycket på honom.

    En fördel med Leonard Cohen är ju att han, med få undantag (hemska plattan Recent Songs), inser att han faktiskt inte kan sjunga, och därför pratsjunger.

    Men med det sagt, en låt jag verkligen gillar med Bob Dylan är "Gotta' Serve Somebody", och då är jag inte ens troende. Jag gillar helt enkelt låten. Och så en annan som jag tycker är den bästa jag hört av honom men inte vet vad den heter, men den innehåller textraden "... to the valley below...".

    Fast å andra sidan är det enda Dylan-album jag någonsin köpt Modern Times, eftersom jag fastnade för "Ain't Talkin'" när jag hörde låten på radio. Men... när jag köpte albumet blev jag åter så besviken på hans nasala stämma. Och, tro det eller ej, föreställde mig låten i långsammare tempo och med Leonard Cohen som pratsjöng texten. Då skulle den, i mina öron, vara suverän.

    Jag får i min tur tacka för din Phil Spector-anekdot, som jag inte kände till! Karlen är verkligen tokig. :-) Men begåvad, på sitt sätt.

    Kör hårt,
    Bellis
    (Jag heter egentligen Anders Bellis, men kallas alltid för mitt efternamn som om det vore tilltalsnamnet.)

    SvaraRadera