lördag 28 februari 2009

69. Paul Auster

Tänk er om Franz Kafka, efter att ha gått några kurser modern språkfilosofi, börjat skriva kioskdeckare. Resultatet hade mycket väl kunnat bli något i stil med Paul Austers New York-trilogin. Detta låter konstigt, det är också ganska konstigt, men Auster är utan tvekan en utav de intressantaste amerikanska författarna av idag och den skönlitterära debuten New York-trilogin (som består av Stad av glas, Vålnader, och Det låsta rummet) är av många ansett som hans storverk. Det är en kittlande och spännande berättelse, men också ett exempel på något så suspekt klingande som litterär postmodernism (vilket ändå är en helt ok term, som fyller en funktion; kommer någon dragandes med "post-postmodernism" däremot, så osäkrar jag min revolver). Vad innebär postmodernism inom litteraturen?

Svar: det kan innebära tusen olika saker, och Paul Auster har fått med en hel del av dessa i sitt författarskap. Metafiktion: japp. Pasticher av olika former av fulkultur: joho då. Inslag av ironi och humor: Givetvis (Kafka var ju (faktiskt) väldigt humoristisk, och detta drag försvinner inte bara för att han sadlar om till deckarförfattare). Referenser till annan litteratur: Ja, ja, ja... Postmodernismen kan ses som ett avståndstagande från modernismens olika försök till sökande efter en mening i världen och man skulle nog kunna säga att Auster är lite av ett skolexempel på postmodernismen. Det är ingen vidare glad bild av den moderna (eller kanske postmoderna) människan, som han målar upp i sin trilogi. Karaktärerna hamnar ofta i situationer som föranleder svårartad existentiell ångest och det omöjliga i att få ett grepp om världen omkring dem beskrivs på ett tragiskt vis. Deckarförfattaren Quinn tar på sig ett skuggningsuppdrag, avsett för någon annan (nämligen detektiven Paul Auster... metafiktion som sagt); detektiven Black tar på sig ett liknande uppdrag, avsett för honom, men till synes helt meningslöst och utan slut; Det låsta rummets berättares vän försvinner spårlöst, men fortsätter ändå att hemsöka honom. De tre berättelsernas huvudkaraktärer tar på sig uppdrag som de inte förstår, och vi läsare får inte heller något egentligt svar på vad som egentligen är meningen med deras aktiviteter. Kanske därför att det inte finns något svar att få.

Auster ställer intressanta frågor om kopplingen mellan språk, litteratur och värld. Läser man New York-trilogins delar i rätt ordning får man ett begrepp om Austers komplexa syn på förhållandena mellan dessa och omöjligheten av att förstå dem fullt ut. Tolkningsmöjligheterna är mycket stora, vilket så klart både är stimulerande och frustrerande. Ytterligare en anledning till att jag gillar trilogin är den bild av staden New York som målas upp: en plats där det är möjligt för en individ att förlora sig själv och där det är omöjligt att förstå alla sammanhang som utgör ens tillvaro. Skrämmande så klart, men också väldigt fascinerande, precis så som en storstad ska vara. Och precis som litteratur ska vara. Detta är något som både Franz Kafka och Paul Auster visat med bravur.

Mest känd för: Sina postmoderna historier som blandar filosofiska och existentiella problem med kriminalromanens form.

10 kommentarer:

  1. har för mig att jag både har läst city of glas som i bokform men även som serie (illustrerad novel whatever), undrar om det var Auster som även målade den serien eller om man bara använde hans manus? hursomhelst, nu blev jag sugen på att läsa om det.

    SvaraRadera
  2. David Mazzuchelli och Paul Karasik är namnen på de två herrar som under mitten av 90-talet gjorde en hyllad serieversion av Stad av glas. Jag har inte läst den, men är mycket nyfiken!

    SvaraRadera
  3. Vålnader är väl den skummaste av böckerna i serien om jag inte missminner mig, Stad av glas är den bästa.
    Läs I de sista tingens land också, mycket bra bok!

    SvaraRadera
  4. Håller med om att Stad av glas är den bästa. Tycker nog att de blir något sämre för varje del, även om den sista (Det låsta rummet) är rätt skön då den till viss del förklarar de båda tidigare berättelserna.
    Den ska jag kolla upp! Lite småkasst av mig att bara ha läst en (eller ja, tre om man vill vara snäll) Auster.

    SvaraRadera
  5. Gabbe: Du kan få mina Auster om du vill. Jag orkar inte med karln. Jag gillar också New York-trilogin, men därefter - njaaaaaaaaaaaaaaa.

    SvaraRadera
  6. Tommy: Schysst! Kan tänka mig att det finns en risk att det blir lite krystat med all metafiktion och dylikt trixande, men skulle ändå vara kul att läsa någon till som sagt.

    SvaraRadera
  7. Oj, Paul Auster borde komma betydligt högre upp. Jag förutsätter att ni hyser sådan respekt för honom att ni sätter honom på två platser på listan. :)

    SvaraRadera
  8. Haha, ja kanske. Ingenting är omöjligt! Intressant att notera hur stor andel av kommentarerna på denne författare som kommer från litteraturvetare. Det känns som om Auster skriver typisk självmedveten "litteraturvetenskapslitteratur". Men visst, han gör det bra.

    SvaraRadera
  9. The remedy to a thieving interest rate from Commerce Financial institution is Refinance.

    com. We didn't go to get a quick loans online due to the fact if you had a record of it you'd possess a hard
    time payday advanced having a mortgage.
    We did specifically the best thing.

    SvaraRadera
  10. Their attempts to rectify payday loan today the problem had
    been feeble at best. They only were capable to consider
    a little quantity from the closing fees, and an offer you
    of the not so no cost “free loan” later on quick loans now.
    I'd have had to spend factors on this loan just to get the “free loan” later on on. Cost-free apparently only means no origination fee. I last but not least ended up having to consume the price on the appraisal.

    SvaraRadera