Jag ser biskop Williamson hävda på TV att 300 000 judar dog under nazisternas styre i Tyskland. "Va!?" tänker jag chockat, "så många! Det är fruktansvärt". Sekunden efter inser jag att Williamson snackade skit och att det egentligen rörde sig om 6 miljoner. 6 miljoner. Jag försöker greppa siffran, misslyckas, upptäcker att Simpsons går på TV och förtränger hela saken. Det finns saker som helt enkelt är för jobbiga för att tänka på, och sen finns det saker som Förintelsen som man inte ens kan tänka på, eftersom det är för obegripligt hemskt. 6 miljoner är en absurd siffra. Det är som när någon säger att det är 2,5 miljoner ljusår till Andromedagalaxen, fast självklart ännu värre eftersom det handlar om mänskligt lidande. Det är ju sådär med folkmord, katastrofer och krig. Man har läst tusentals gånger om Förintelsen, men hur många gånger har man verkligen, på riktigt, blivit känslomässigt berörd när man läst? Någonstans inom mig är det klart att jag vet att det är fruktansvärt, men det vill liksom inte nå fram, och i de flesta fall är det ju en väldig tur att det inte riktigt gör det, om man vill leva ett normalt liv utan att vara konstant deprimerad. Men självklart är det också viktigt att det ibland verkligen når fram, och det är där Anne Frank kommer in i bilden.
Varför är egentligen den här tyskholländska flickan med på en så grandios lista som denna? Hur kan en vanlig tjej som Anne hamna före så framstående och betydelsefulla personer som Milton Friedman, George Gershwin, Arthur Koestler och Sarah Michelle Gellar? Hennes dagbok verkar välskriven, men når knappast upp till höglitterära nivåer. Hennes öde är tragiskt, men det är hon inte direkt ensam om (snarare tillhör hon i och med detta majoriteten av alla människor som någonsin existerat). Hennes betydelse ligger givetvis i att hon givit alla de människor som dog i Förintelsen ett mänskligt ansikte. Det är mycket svårare att värja sig mot ett fotografi på Anne Frank, än mot någon abstrakt dödssiffra. Helt plötsligt förstår man att det verkligen var vanliga, oskyldiga människor som drabbades, och man blir ledsen och arg. Till sist blir man också lite skamsen när man tänker på medelklassigt ironiska judeskämt och smålustiga, distanserade kommentarer om detta brott mot mänskligheten, som flugit ur en ibland. Även fast det egentligen inte är något konstigt att skämta om hemska saker; hur ska man annars behandla dem? Theodor Adorno har ju sagt att det är barbariskt att skriva poesi efter Auschwitz, och ja, kanske måste man vara barbarisk oavsett hur man pratar om ett koncentrationsläger. Både posesi och ironisk humor blir kanske barbariskt efter Auchwitz, men kanske ännu mer nödvändigt än innan.
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har läst Anne Franks dagbok. När man fick välja att läsa den i skolan, valde jag oftast andra böcker. Jag tror att den kändes lite för jobbig helt enkelt. Kanske är det av dåligt samvete över detta som jag så aktivt propagerade för hennes medverkan på listan, men jag tror verkligen att Anne Frank är oerhört betydelsefull för att få folk att minnas, förstå och fördöma Förintelsen. Man måste vara en bra förhärdad typ för att inte beröras av hennes öde. Och man måste vara bra feg om man inte vågat läsa hennes dagbok. Jag lovar härmed att detta ska åtgärdas snarast. Om det inte finns fler böcker att välja bland, vill säga.
Mest känd för: Skrev dagbok medan hon gömde sig för nazisterna i Amsterdam. Dog senare i Bergen-Belsens koncentrationsläger. Hennes dagbok gavs ut postumt.
Varför är egentligen den här tyskholländska flickan med på en så grandios lista som denna? Hur kan en vanlig tjej som Anne hamna före så framstående och betydelsefulla personer som Milton Friedman, George Gershwin, Arthur Koestler och Sarah Michelle Gellar? Hennes dagbok verkar välskriven, men når knappast upp till höglitterära nivåer. Hennes öde är tragiskt, men det är hon inte direkt ensam om (snarare tillhör hon i och med detta majoriteten av alla människor som någonsin existerat). Hennes betydelse ligger givetvis i att hon givit alla de människor som dog i Förintelsen ett mänskligt ansikte. Det är mycket svårare att värja sig mot ett fotografi på Anne Frank, än mot någon abstrakt dödssiffra. Helt plötsligt förstår man att det verkligen var vanliga, oskyldiga människor som drabbades, och man blir ledsen och arg. Till sist blir man också lite skamsen när man tänker på medelklassigt ironiska judeskämt och smålustiga, distanserade kommentarer om detta brott mot mänskligheten, som flugit ur en ibland. Även fast det egentligen inte är något konstigt att skämta om hemska saker; hur ska man annars behandla dem? Theodor Adorno har ju sagt att det är barbariskt att skriva poesi efter Auschwitz, och ja, kanske måste man vara barbarisk oavsett hur man pratar om ett koncentrationsläger. Både posesi och ironisk humor blir kanske barbariskt efter Auchwitz, men kanske ännu mer nödvändigt än innan.
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har läst Anne Franks dagbok. När man fick välja att läsa den i skolan, valde jag oftast andra böcker. Jag tror att den kändes lite för jobbig helt enkelt. Kanske är det av dåligt samvete över detta som jag så aktivt propagerade för hennes medverkan på listan, men jag tror verkligen att Anne Frank är oerhört betydelsefull för att få folk att minnas, förstå och fördöma Förintelsen. Man måste vara en bra förhärdad typ för att inte beröras av hennes öde. Och man måste vara bra feg om man inte vågat läsa hennes dagbok. Jag lovar härmed att detta ska åtgärdas snarast. Om det inte finns fler böcker att välja bland, vill säga.
Mest känd för: Skrev dagbok medan hon gömde sig för nazisterna i Amsterdam. Dog senare i Bergen-Belsens koncentrationsläger. Hennes dagbok gavs ut postumt.
En annan bok att valja bland: Auschwitz och det moderna samhallet av Zygmunt Bauman (kommer han med pa listan?). Den gor forintelsen begriplig.
SvaraRaderaBauman- en intressant herre, och en bok som gör Förintelsen begriplig, är en bok som gör det omöjliga, och sådana böcker gillar jag. Han kanske, kanske inte kommer med på listan.
SvaraRaderaJag har spelat Anne Frank i skolan. Sentimental jävla smörja. Skippa folkmordssnacket i fortsättningen: 300 000 - 6 miljoner, vem ger ett skit. Det var över femtio år sen, dags att gå vidare.
SvaraRaderaOm ni kallar mig för cyniker: vet ni att fem miljoner har dödats i inbördeskriget i Kongo sedan 1998? Vilka "berättar om detta"?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag skulle nog vilja kalla dig för något av en cyniker, samtidigt som jag erkänner min dåliga koll angående dödssiffrorna i Kongo. jag vet inte vad som är värst, cynism eller okunnighet. Jag har i alla fall svårt att se Anne Franks dagbok som "sentimental smörja", då den är ett äkta dokument, som beskriver en verklig människas lidanden, och sådana har jag, trots allt, svårt att förhålla mig fullständigt känslokall inför.
SvaraRaderaSedan är det ju ett sorgligt faktum att en miljon döda afrikanska negrer uppmärksammas mindre än en miljon döda judar, eller uppmärksammas mindre än en miljon döda "vad som helst ovanför insektens utvecklingsnivå" för den delen. Denna ignorans i västvärlden har vi fått bevis på även i samband med tragedierna i Rwanda och Darfur. Då är det tydligen roligare att prata om Israel/Palestina-konflikten och ta hem sköna politiska poänger.
Kanske var lite offensiv där, men: att kalla det "Förintelsen", bestämd form med stor bokstav som i "Gud", är ett jävla larv som bidrar till att mystifiera och mytologisera vad som ingår och kan förstås i ett historiskt sammanhang. Folkmord har en lång historia - Gamla Testamentet är full av skrävel över utförda folkmord - som fortsatt efter andra världskrigets slut. Hugennotterna i Frankrike på 1500 - talet, Tai - peng - kriget i Kina i mitten av 1800 - talet, Gummiterrorn i Kongo på slutet av 1800 - talet, Utrotandet av Tsmanierna på samma tid, det spanska/amerikanska folkmordskriget på filipinerna på samma tid, Armenerna 1915, utsvältningen av Ukraina på 20 - talet, Kommunistslakten på Indonesien på 60 - talet, Biafra på 60 - talet, Kambodja på 70 - talet, Rwanda på 90 - talet, Darfur och Kongo idag. Och det är bara vad jag kommer på sådär på rak arm. Koncentrationslägret uppfanns för övrigt av britterna under boerkriget vid förra sekelskiftet.
SvaraRaderaDet finns heller inget unikt eller metafysiskt "ont" med nazismen, utan det var ett hopkok av idéer som var populära i Europa på den tiden.
För en förståelse av "Förintelsen" som ideologiskt system skulle jag rekommendera "Förintelseindustrin" av Norman Finkelstein. (Jude) För att förstå förintelsen som historisk händelse: "Mannen utan öde" av Imre Kertez. Betydligt bättre bok än Anne Franks, på alla sätt. (Fast det klart, han är en författare i nobelprisklass, och hon en jänta som skrev dagbok åt sig själv.)
Nu krockade våra kommentarer där, men vafan.
SvaraRaderaDet är förstås lätt att se något som "smörja", sentimental eller ej, om du som fjortonåring tvingas inrepetera en stor del av texten och framföra den för lärare och föräldrar.
JN: Problemet med att skriva Förintelsen med stort "F" är givetvis, som du säger, att man riskerar att bortse från att folkmord och judeförföljelser har en lång historia. Och nazismen får ofta representera Ondska med stort "O", men då ska vi såklart komma ihåg att det var tankegångar som låg i tiden (och inte specifikt koncentrerade till Tyskland). Men det finns ändå anledning att betrakta Förintelsen (sic!) som inte bara ett folkmord i mängden. Omfattningen och det systematiska i utförandet är två anledningar. Men visst, det ligger något ohistoriskt löjligt, och kanske potentiellt farligt, i att bara fokusera på Förintelsen och betrakta det som kulmen av mänsklig ondska. (Även om en relativisering också är problematisk.)
SvaraRaderaAtt något slår diverse rekord gör det inte till en unik händelse av metafysiska mått. Något folkmord kommer alltid vara värst.
SvaraRaderaFolkmorden i Kambodja och Rwanda var för övrigt av större relativ omfattning och intensitet.
Inte unik av metafysiska mått i alla fall. Jo, Kambodja och Rwanda är väl de som ligger närmast på 1900-talet.
SvaraRaderaSen är det förstås så att folkmorden i Kambodja och Rwanda förminskas eftersom de ägde rum i ganska avlägsna delar av världen. "Nere i Afrika håller de på hur som helst", osv.
Jo. Det har många gånger påpekats att det som framförallt utmärkte Hitler var att han tillämpade kolonial praxis (Koncentrationsläger, stridsgas - Evelyn Waugh lär ha jublat när italienarna satte in stridsgas mot abessinska byar) på eropéer. Sett ur den synvinkeln är det dock egentligen svårt att överhuvudtaget klaga, eftersom Hitlers motargument är giltigt, dvs att slaver, judar, zigernare osv egntligen inte är européer.
SvaraRadera