lördag 18 april 2009

10. Abraham

Gabriel skrev i sin text om Johannes att han "kan förstå att det höjs ett och annat ögonbryn åt att en till biblisk figur dyker upp på den här listan", ungefär som om Johannes skulle vara den sista. Eller som om det vore lite konstigt att bibliska judar är med på listan. Nej, det är dags att drämma näven i bordet och sluta ursäkta sig! Sanningen: många av de allra viktigaste judarna, för judendomen såväl som för vår kultur, finns omskrivna i Bibeln. Vettig åsikt: flera av dessa är fascinerande, storslagna karaktärer lika värda att omtalas som vilken jävla David Beckham som helst.

När Kalle Lind skrev att han tyckte det var bra att några gojim tog tag i uppgiften att äntligen bestämma vilka de bästa judarna är, kommenterade han att judarna själva bråkat om den saken ända sedan Abrahams tid. Nu är det inte så att de råkade började diskutera saken just när en snubbe som hette Abraham levde, nej, det hade varit hart när omöjligt (jag säger hart när, för man vet aldrig, med tanke på kvantfysik och sånt är det säkrast att inte vara säker på nånting) att ha en åsikt i frågan tidigare, eftersom Abraham är stamfader åt det israeliska folket. Då judendomen är det israeliska folkets religion är det liksom omöjligt att prata om någon jude före Abraham, hur ambitiös man än är i breddningen av judedefinitionen. Judendomen utan Abraham är som funken utan James Brown.

Abrahams stjärnkarriär började sent. Han var redan 75 år när han fick höra några uppmuntrande ord från Herren: "Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse. Och jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som förbannar dig skall jag förbanna, och i dig skall alla släkter på jorden bli välsignade." Han fick också reda på att han skulle lämna sitt land, Haran, och bege sig till det förlovade landet, Kanaan.

När jag skrev om David rabblade jag på och gick igenom karlns hela liv och leverne, mer eller mindre, men det tänkte jag inte göra nu utan bara fokusera på det viktigaste. När Abraham (eller Abram som han hette före denna dag) var 99 bast talade Herren till honom igen. Abraham fick veta att han skulle byta namn (ganska oviktigt) och att ett förbund skulle upprättas mellan honom och Gud, ja, all avkomma till Abraham och Gud rent av. (Ganska viktigt.) Från och med nu var förhud en ganska sunkig grej man skulle göra sig av med.

Hans avkomma skulle som sagt bli rätt stor, ("Se upp mot himmelen, och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem. Så skall din säd bli.") och det är otvetydigt menat som en bra grej. Lite ironiskt ändå att evolutionsläran ska få vatten på sin kvarn i en religiös text, men det är här uppenbart att det största och viktigaste som kan hända en människa är att så mycket avkomma som möjligt bär på hennes gener.

Nåväl, Abraham fick som lovat till slut några ungar, varav de mest berömda är Isak, som han fick med sin hustru Sara, och Ismael, som han fick med Saras egyptiska tjänarinna Hagar. Från den förstnämnda sonen härstammar israelerna och den sistnämnda bland annat araberna. Stackars araber, alltid sedda som ett andrahandsfolk. Inte särskilt konstigt att det i Koranen är Ismael som är närapå att offras till Gud och inte Isak (ni kan väl den historien?).

Dags för avrundning då. Det spelar egentligen ingen roll om vi sitter här och tycker att Abraham verkar vara allmänt kass, fett tråkig eller såååå 2000 före Kristus: har Herren Gud bestämt sig för att en person är värd att bli startskottet och en grundpelare för ungefär alla religioner värda att tas på allvar (jag menar, buddhism känns ju mer som en filosofi och hinduism som en såpopera), ja, vem är då jag att säga att denna person inte är bra? Jag är ingen, är vem jag är.

Mest känd för: att vara stamfader åt det israeliska folket och en viktig portalfigur i de tre stora monoteistiska religionerna.

God and the Angels visit Abraham, av Arent de Gelder, ca 1680 - 1685.

8 kommentarer:

  1. Det här med omskärelse blir ju ganska vettigt med tanke på att det var en 100-årig gubbe med tillhörande rynkig och ihopskrumpen penis som är ursprunget till religionen. Jag menar om man nu skall börja ligga med brudar och grundlägga folkslag som långt framskriden pensionär så vill man ju åtminstone att snoppen skall vara fin, inte se ut som ett russin.

    Hugh Hefner kan ju för övrigt känna sig ägd.

    SvaraRadera
  2. Det sägs att omskärelse är hygieniskt och allmänt bra, vare sig du är jude eller ej. Det låter rimligt.

    Vad gäller det sexuella hamnade ju Abraham i nåt slags tonårsdrömsits: hans fru GER honom sin tjänarinna, med det uttryckliga uppsåtet att han ska ligga med henne (eftersom hon tror att hon är infertil). Han får alltså både ha kvar kakan och äta den, på nåt sätt.

    SvaraRadera
  3. Det är med stor entusiasm och glädje jag följer denna blogg. När den nu börjar börjar nå sitt absoluta klimax inser jag att allting har ett slut och jag undrar vad som skall kunna fylla tomrummet efter denna excellenta nedräkning. Dock börjar jag bli orolig att mina personliga favoritjudar kommer att saknas.

    SvaraRadera
  4. Jag vill ju se 101-judar-gänget gå vidare med andra, liknande listor. Några förslag är världens: 10 bästa ester, 100 bästa araber, 500 bästa muslimer, 25 bästa kurder, 25 bästa assyrier/syrianer. Listan på möjliga listor kan göras lång (även om judarna är ett sjusärdeles folk).

    SvaraRadera
  5. Zebastian och Olle:
    Tack för de fina orden! Förhoppningsvis kommer inte allas favoriter komma med, så det kan bli lite diskussioner och upprördhet i slutet. Vad gäller livet efter judebloggen vågar jag nästan lova att det kommer komma någon sorts lista igen. Vi har flera idéer vi är sugna på, och Olle har ju gett en handfull ytterligare bra förslag.

    Fast först ska vi njuta ett tag av att slippa det här. Vi är nöjda (hittills), men det har tagit väldigt mycket mer tid och energi än det borde, med tanke på att vi fått 0 kronor, 0 tjejer och inget omnämnande på DN Kultur. Skandal!

    SvaraRadera
  6. Tjejer och DN har jag väldigt litet inflytande över men några kronor ska jag väl kunna frambringa så att ni inte går lottlösa ur denna kulturella uppoffring. Vilket konto skall de sättas in på?

    Dessutom röstar jag för Assyrier nästa gång. Jag vet bara en enda känd sådan och han är dessutom en uppdiktad karaktär, Yossarian från Moment 22

    SvaraRadera
  7. 8452-5,994 677 994-0

    Swedbank är banken. De fyra eller fem första siffrorna är clearingnumret, jag lär mig aldrig det där exakt.

    Alla är välkomna att sätta in så mycket pengar ni tycker att vi är värda. Jag lovar att dela med mig ganska rättvist åt Johannes och Gabriel.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera