måndag 30 mars 2009

31. David Beckham

Jag vill sparka igång den här texten med en fotbollsmatch, en ganska viktig sådan för landet som egentligen (enligt landet själv) har världens bästa landslag, men som alltid har otur i stora mästerskap. (I de fall landet inte ens lyckas ta sig till mästerskapet tycker det att det är taskigt av de andra länderna att inte låta världens bästa landslag kvalificera sig.) Det var den sjätte oktober 2001, och England mötte Grekland på Old Trafford. Förutsättningarna var sådana att England behövde spela lika eller vinna för att säkra sitt avancemang till VM i Sydkorea/Japan nästkommande år. Sin vana trogen hade England spelat uselt hela matchen och låg under med 2-1. Med bara sekunder kvar att spela får England en frispark några meter utanför Greklands straffområde. Fram kliver David Beckham. I hans händer, det vill säga fötter, ligger Englands öde. Några svettpärlor bryter fram på hans välrakade hjässa. Han tar några nonchalanta steg bakåt, inväntar domarens signal, och skruvar in bollen i målvaktens högra kryss. Landet bryter ut i orgasmiska glädjeyttringar, som att hoppa upp och ner, välta bord, krossa ölglas eller spöa tyskar, sånt som engelsmän tycker om och är bra på. Och landet förlåter Beckham för den eftersläng på Diego Simeone som (enligt landet själv) orsakade att England åkte ut i åttondelsfinalen (mot ett givetvis sämre spelande Argentina) tre år tidigare.

England tar sig vidare till VM 2002, där de, sin vana trogen, varken spelar särskilt bra eller framgångsrikt. Grekland tar sin revanch några år senare, när de vinner EM 2004. (Charisteas, som gör ett av Greklands mål i mötet med England, avgör finalen.) Men struntsamma, allt det här var Beckham helt ovetande om när han stegade fram för att ta frisparken. Det var också vid den här tiden som David Beckham höll på att bli mer av en ikon än en fotbollspelare - ett populärkulturellt fenomen som får ge namn åt filmer och sparka boll med Snoop Dogg. Frisparkar som den mot Grekland var förstås viktiga, men lika viktigt var det han gjorde utanför planen: reklamkampanjer för Armani, alla frisyrbyten och giftermålet med Posh Spice. Det är såklart inte fotbollspelaren Beckham som har hamnat på den här listan, det är varumärket Beckham. Beckham är världens mest kända fotbollspelare, och detta utan att någon gång vara världens bästa fotbollspelare.

Mina åsikter om David Beckham har varierat med den allmänna åsikten om honom. När folk tyckte att han var världens bästa spelare fick jag rycka in och påpeka att han faktiskt är en överbetald diva som inte förtjänar all uppmärksamhet. Sedan, när den allmänna åsikten började närma sig min egen, var jag naturligtvis tvungen att påpeka att Beckham är en lysande lag- och passningsspelare (när det gäller passningar längre än tjugo meter), och mycket väl kan vara tidernas vassaste frisparksskytt. (Förlåt Mihajlović, Juninho och Chilavert.) Precis som Nero och Harrison Ford är Beckham med på den här listan på grund av sitt symbolvärde. Nero är en symbol för ondska, Ford för (spruckna) barndomsdrömmar och Beckham för vad dagens fotboll har kommit att bli: kommersiell och utseendefixerad. På både gott och ont. Sen är det förstås ingen nackdel att bli kallad "the greatest of all time" av Snoop Dogg.

Mest känd för: sitt utseende och sina frisparkar.

10 kommentarer:

  1. Hade glömt att Golden Balls är jude. Vi får väl kanske säga att Newman har konkurrens om att vara den snyggaste då... (Fast Becks skulle behöva bulka upp sig - taniga armar o en icke-existerande bröstkorg.)

    Som fotbollspelare måste man ändå säga att England aldrig är så bra som när Beckham slår en frispark el ett inlägg.

    Och det går inte att komma ifrån att han har (haft) ett enormt inflytande över mäns skönhetsvanor. Numera är det ju (hyfsat) okej att noppa ögonbryn och bry sig om kläder. Och det är i stort sett Beckhams förtjänst.

    Och "Skruva den som Beckham" är också en riktigt bra film inom Chick-flick/Feel Good-genren. Definitivt den bästa fotbollsfilm som gjorts. Vilket iofs kanske säger mer om kvaliteten på de övriga...

    Dock vill vän av ordning påpeka att Beckham inte gjort några reklamkampanjer för CK (såvitt jag vet). Däremot uppmärksammade kalsongkampanjer för Armani.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga att Newman är lite snyggare än Beckham, men det gör i alla fall Beckham till den fjärde, kanske femte, snyggaste juden på den här listan. Och vi ska verkligen tacka Beckham för att det numera är okej att bry sig om sitt utseende, däremot har han ju bidragit till att manmannen har försvunnit, vilket kanske är lite synd, men man kan ju inte få allt.

    Du har helt rätt Christian, kalsongkampanjerna var för Armani. Slarvigt, jag ändrar det.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte precis i chock över att Christian tar parti FÖR Skruva den som Beckham. Eller att han tycker att England, detta begränsade landslag, är som bäst när killen som skyller på en lokal mullvad när hans lag åker ur en turnering [läs: EM -04] lägger frisparkar och hörnor. Beckham kan tjonga på en boll rätt bra när den ligger still, sant, men i övrigt har det aldrig varit så mycket med den där slackern. Beckham har alltid varit ett koncept och aldrig en fotbollsspelare värd namnet.

    För övrigt har Johannes fel när han påstår att England var bättre i åttondelsfinalen 1998. England var bra i första halvlek - och alla minns Owens genombrottsmål - men vad många glömmer är att Argentinas 2-2-kvittering vänder matchen. (Vilket mål Zanetti gör där!) Att man inte avgör innan straffarna är ett under.

    SvaraRadera
  4. Jag tror Johannes menar att man i England givetvis tyckte att man spelade bättre än Argentina. Han själv är förmodligen av motsatt uppfattning.

    Annars är det fint att fotbollen får kommentarer: fotboll är ju en av de viktigaste sakerna att diskutera, jämte musik och strax före politik och religion.

    SvaraRadera
  5. Och vilket koncept sedan! Beckham har förstås aldrig varit bättre än världens typ tjugonde bästa spelare, om man ska vara snäll och det ska man ju vara.

    Min åsikt är att matchen var ganska jämn: första halvlek sprudlar av liv och chanser åt båda håll, lätt den bästa halvlek jag någonsin har sett; andra halvlek en tät thriller i Argentinas favör. Att jag skrev att England skulle ha varit bättre var, som Martin skriver, ett uttryck för en (kanske misslyckad) drift med Englands självbild.

    SvaraRadera
  6. Jag beklagar att jag inte hade förstånd nog att uppfatta den alltigenom lustiga driften med den engelska självbilden. Det är ett faktum att detta i grunden är rimligt och tacksamt att driva med, och jag borde ha förstått. Trots allt tar jag er inte för att hålla på Chel$ea. Det här är ju en intellektuell blogg!

    Och så en fråga, bara för att legitimera detta i övrigt intetsägande inlägg: var det straff när Rudi Völler bet i gräsmattan i det argentinska straffområdet under VM-finalen 1990?

    SvaraRadera
  7. Jag minns den straffen som riktigt billig (dvs, jag minns bilderna jag sett i efterhand) och såklart hade Argentina vunnit annars. Det hade Maradona på nåt sätt sett till.

    Chelsea håller ingen av oss på, tror jag. Jag har börjat tappa hoppet om urtråkiga Liverpool (och står därmed utan lag i Premier League), Gabriel håller på West Ham och Johannes är jag osäker på. Kan vara Liverpool där med.

    SvaraRadera
  8. Jag såg nyss om straffsituationen från två vinklar: den första gången skrattade jag åt beslutet, den andra gången skrattade jag åt mig själv. Jag säger straff! (Med reservation för att jag kanske kommer ändra mig.)

    Jag håller på Newcastle. Det är därför jag har slutat bry mig om Premier League.

    SvaraRadera
  9. Trist att det går så dåligt för Newcastle. Bottenstriden blir ruskigt spännande nu, med tre rivaliserande lag från det fotbollsbesatta norra England där nere. Men nog fan ska Alan Shearer och hans killar klara biffen och gå bra nästa säsong? Ge inte upp hoppet Johannes.

    SvaraRadera
  10. Det var absolut inte straff, Gabriel. Shame on you!

    För övrigt all heder åt samtliga skribenter på bloggen. West Ham är ett fint lag, Liverpool kan man inte tycka illa om och Newcastle har sin självklara plats på fotbollskartan. Däremot vill jag påpeka att ditt lag åtminstone ligger kvar i Premier League (än så länge), Johannes. Kom igen med din bitterhet när du håller på det enda lag som vunnit Europacupen - motsvarande Champions League - och som trillat ur högsta serien. Vi har inte legat i Premier League sedan sekelskiftet och har dessutom kostat på oss ett par säsonger i League One...

    SvaraRadera