onsdag 8 april 2009

20. Marcel Proust

Visst är jag, Johannes och Gabriel förhållandevis allmänbildade och har (vilket har framgått, hoppas jag) ett stort och gediget intresse för kultur i alla dess former, men det innebär inte att vi är befriade från pinsamma luckor, eller rentav stora, svarta hål i den gigantiska kulturrymden. Om jag har förstått saken rätt, är det till exempel fortfarande så ingen av oss faktiskt läst Marcel Proust. Vi har läst om honom, analyser av hans texter och kanske ett eller annat utdrag. Men pärm till pärm? Med undantag för kortnovellen Slutet på svartsjukan, som jag läst, så nej. Ändå var det en självklarhet att han skulle placeras så här högt på listan.

Proust föddes 1871 i Paris och skulle spendera mesta delen av sitt liv i högborgerliga och aristokratiska kretsar. En snobb, låter det som, men han observerade noga och tog starka intryck av alla möjliga personer, och dessa erfarenheter skulle han senare att bygga sina berättelser på. Då även aristokrater är människor, kom Prousts historier helt enkelt att handla om mänskliga fenomen, och är således allmängiltiga och relevanta också för en studerande (nåja) fattiglapp som jag själv. Proust debuterade 1896 med novellsamlingen Les plaisir et les jours, där den av mig lästa novellen återfinns, men hela hans rykte vilar på det jätteverk han påbörjade 1907 och som höll honom sysselsatt fram tills han död 1922 (sista delen utkom postumt fem år efter hans död). Romanserien, På spaning efter den tid som flytt, är framförallt känd för två saker: 1) Det är ett av 1900-talets mest uppskattade, omdiskuterade och inflytelserika verk. 2) Den är lång. Ja, inte bara lång. Den är längre än det allra mest självupptagna gitarrsolot, längre än Yao Ming, längre än disco-Olas Pet Shop Boys-recensioner och längre än min egen (geniala, givetvis) Houdinitext.

Men jag är övertygad om att På spaning efter den tid som flytt kommer att vara en fantastisk läsupplevelse när jag väl tar mig an den. Det är givetvis svårt att sammanfatta de 3000 sidorna, men så är inte själva handlingen poängen med böckerna heller, av vad jag förstått. Den kända episoden med madeleinekakan, där han vid smaken av kakan han brukade få som liten erinrar sig en mängd barndomsminnen, säger något om upplägget: det handlar om minnen, tankar och tid (Proust studerade ett tag under Henri Bergson), snarare än "först händer det här sedan det här sedan det här sedan kommer ett slut". Det tycks vara en psykologisk roman, som intresserar sig för människans medvetande snarare än en yttre verkligehet. Låter mycket lockande, om du frågar mig. Jag bryr mig inte nämnvärt om vad påhittade figur i en hundra år gammal romanserie verkligen gjorde, men en berättelse om människan i allmänhet, en analys av kärlek, svartsjuka, sex och allt annat viktigt här i livet, det lägger jag gärna ner en termin eller två på att ta del av. Man kan förstås läsa boken som en skildring av aristokratiska och borgerliga miljöer också, men det synes mig inte vara den mest intressanta anledningen att ta itu med jätteverket.

Prousts betydelse för romankonsten och 1900-talets fortsatta litteratur är oöverskådligt och odiskutabelt. Hans innehåll, stil och struktur var revolutionerande och hans stora inflytande är därför lätt att förstå. Att jag vet så förhållandevis mycket om honom och hans litteratur trots att jag nästan inte läst någonting av honom, säger väl det mesta om hans status.

Men som jag nämnde i första stycket så har jag, trots allt, läst en kort liten historia av Proust. Och den var inget mindre än makalöst bra. Hur kan man på 27 sidor med sådan psykologisk skärpa beskriva fenomen som kärlek, minnet och tankar om döden? Hur kan man därtill paketera alla dessa funderingar i en sammanhängande och vacker liten historia? Jag som trodde att endast Fjodor Dostojevskij var mäktig dessa ting. Vid första anblicken tycks berättelsen främst handla om svartsjuka - och det är verkligen ett av temana som tas upp - men inom ramen för huvudpersonens svartsjukefunderingar finns det alltså plats för många andra tankar. En av de som drabbade mig mest är den som också betonas i den franska Nya vågen-klassikern Hiroshima mon amour, nämligen den som handlar om smärtan i att veta att man själv, och alla andra, en dag kommer att glömma bort det som upplevs så starkt i detta nu. Hur kära vi än är i varandra, hur mycket vi än lider eller hur mycket medkänsla vi än känner, så kommer allt detta att mattas av. Till och med skuldkänslan vi känner inför detta faktum kommer sakta sjunka undan. Du dör, och din älskade (ja, alla som någonsin hållit av dig) kommer en gång att sluta gråta, att sluta sörja och - ve och fasa! - bli lycklig igen.

I slutet av Slutet på svartsjukan upplever huvudpersonen en oförfalskad och stark kärlek till alla människor. Inte bara till sin älskade, och inte längre den sorten som så förtärt honom, utan en förstående kärlek till alla runt omkring honom. En liknande känsla har jag haft några gånger i livet (utan att någon mixtrat med min drink), en där jag känner en lugn men stor kärlek till typ alla jag kan komma på. Och är kärlek omöjligt att känna har det åtminstone handlat om medlidande. Det är en märklig känsla som tyvärr inte infunnit sig på länge, men jag hoppas att en så fantastisk konstnär som Marcel Proust kan väcka den till liv hos mig igen.

Mest känd för: sin otroligt inflytelserika romanserie På spaning efter den tid som flytt, allmänt ansedd som ett av 1900-talets mest imponerande verk inom litteraturen, tillsammans med James Joyces Ulysses.


20 kommentarer:

  1. Tillika Marcus Birros store favorit! Bara en sån sak.

    SvaraRadera
  2. Aj då. Är det en bra sak, verkligen?

    Har förresten ändrat alla mystiska fel gällande årtalen. Han föddes inte sent 1900-tal och även om man förstod att det var ett enkelt misstag så var han inte heller femton år när han debuterade. Hittar ni fler slarvfel så säg till, så ska jag kalla er besserwissrar.

    SvaraRadera
  3. Det har åtminstone varit en bra sak, en gång i tiden. Nuförtiden är Marcus en skugga av sitt forna jag och det bär emot att erkänna att han varvar Marcel Proust med Stephen King, likafullt är en hjälte alltid en hjälte. Ger man grabben Totti i tredjenamn är det svårt att göra slut med sin ledstjärna under de sena tonåren.

    För övrigt vill jag tillägga att varken jag eller någon annan nedlät sig till att anmärka på de uppenbart felaktiga årtalen. Du måste börja våga tro på människan, Martin!

    SvaraRadera
  4. Någon gång förra hösten hade GP en slags Marcel Proust-special. Då framkom det att Swanns värld (del ett alltså) säljer väldigt bra, men att de resterande sex delarna knappt säljs alls. Det kändes kul och fint att veta, det att människor åtminstone försöker alltså.

    Jag är för övrigt en av dem som har del ett och ingen annan i min bokhylla. Någon dag ska jag väl läsa den också.

    SvaraRadera
  5. Ähum Martin, jag hade naturligtvis förespråkat #1, men eftersom ingen av er läst honom i någon större utsträckning får man väl ändå säga att han klarade sig riktigt bra. ;)

    Nu börjar det bli dags att försöka tippa resten av listan. Tre lågoddsare: Kafka och 2 * Marx. Vågar jag rentav hoppas på Eduard Bernstein?

    SvaraRadera
  6. Larry David eller Jerry Seinfeld måste ju kvala in på åtminstone topp 10. Dustin Hoffman kanske?

    Sen så måste ju givetvis Einstein vara med. Mitt tips? På plats 2.

    SvaraRadera
  7. Ola:
    Birros Italienromantik applåderar jag givetvis, men annars stör ag mig rätt mycket på killen, egentligen utan att ha kommit i särskilt mycket kontakt med något han gjort.

    ward:
    Det där känner jag igen. Folk läser första delen för att kunna ha en åsikt liksom. Elelr för att de tycker det räcker. Men fuck it, jag ska läsa alla delar!

    erik och anonym:
    Fint med lite tippande, vågar ni inte ge några fler namn? Vore kul att höra vad folk tror nu när det börjar närma sig den absoluta toppen.

    SvaraRadera
  8. Hmm... bra tippat ovan. Seinfeld eller David känns högst sannolikt. Om det finns logik i listan, vilket jag väl egentligen inte håller för att vara helt säkert, så borde Spinoza och Joseph Schumpeter vara rätt säkra kort. Sedan skulle jag gärna se Charlie Kaufman här också, men så djärva tror jag inte att ni är. Visa mig!

    SvaraRadera
  9. I "Fun Home" av Alison Bechdel står det att man når medelåldern när man inser att man inte kommer att läsa ut hela "På spaning efter den tid som flytt". Det skulle i så fall betyda att folk köper "Swanns värld" och strax därefter blir medelålders.

    SvaraRadera
  10. måste inte alls, men passar på att kommentera här, då jag ser hiroshima, mon amour nämnas. men egentligen ville jag inte säga något om varken proust eller resnais, utan snarare berömma er för genomförandet av denna imponerande bloggsvit av episka mått. men det kanske jag redan har sagt? välskrivna, intressanta texter blandat med fascinerande upptäckter rörande hur mycket färre kvinnor än män det judiska folket består av, de måste minska drastiskt i antal för varje generation (och här trodde vi att självmordsbombare var ett problem). tack för det!

    SvaraRadera
  11. erik:
    Kanske, kanske, kan någon av dem du nämnt komma. Utöver Spinoza då, som nu dykt upp på plats elva.

    Djärva tycker jag i alla fall att vi är. Serge Gainsbourg på plats sjutton, liksom!

    olle:
    Haha, det låter som en stor sanning. Det är typiskt ungdomar att ta tag i såna där stora projekt istället för att bara läsa lite skön, avslappnande litteratur. Att livet är kort inser man först nånstans efter 30, tror jag.

    hilda:
    Tack Hilda, och nej, jag tror inte att du berömt oss tidigare, så det är kul att höra!

    Det tog lång tid innan någon upptäckte snedfördelningen mellan könen (och de flesta av kvinnorna vi har med är väl inga intellektuella hjältar direkt), roligt att någon kommenterade saken. Vi gjorde oss inget besvär med att kvotera in kvinnor, som synes. Frågan är om det hade behövts, elelr om vi helt enkelt missat många som borde varit med? Vi har efterhand insett att vi förmodligen gjort några missar: Simone Weil (filosof), Susan Sontag (kulturkritiker) och Emmy Noether (matematiker) hade alla troligen kunnat platsa på listan. Särskilt Sontag hade jag gärna haft med... Sen hade vi länge med Ayn Rand, men tog bort henne i sista stund. Vilket jag är glad för, för även om hon säkert var skitsmart och har en intressant filosofi, så gillar jag den inte. (Egoism-grejen, tänker jag på då.)

    Har du fler tips på kvinnor som skulle kunna vara med?

    SvaraRadera
  12. Kritiken är tyvärr berättigad. Sontag var ett misstag, hon skulle fått plats istället för, säg, Emma Goldman. Då skulle vi iofs inte fått fler tjejer på listan, men Sontag är ju faktiskt bra på riktigt. Ytterligare en kvinnlig jude vi missat, om vi ska ägna oss åt lite självkritik: Hannah Arendt.

    Sen tror jag att Martin Buber är skrämmande bortglömd av oss.

    SvaraRadera
  13. Gosh! Att ha missat sånt här gör det bara än mer pinsamt att inte komma på kandidater... Nåväl, jag måste säga att jag har underskattat er religiösa vurm, killar.

    Men nu tror jag att vi börjar kunna prognosticera med rätt stor säkerhet. Eftersom det bara är killar kvar: Gud (eller hur man nu räknar där), Jesus (eller ni kanske slår samman dem till en? fast det blir i så fall en väldigt kristen judelista :-) ), Seinfeld/David, Kafka, Dylan, Einstein och så en sjunde...

    SvaraRadera
  14. Ayn Rands filosofi är verkligen inte den mest sympatiska. Men å andra sidan bör det väl inte vara ett urvalskriterium då Nozick är med på listan? Dessutom är konservativa och liberala idéer om frihet rätt komiska och ett gott skratt förlänger livet, har jag hört.

    Andra förslag? Gertrude Stein hade redan nämnts, såg jag. Elfriede Jelinek, kanske.

    SvaraRadera
  15. Är inte Jelinek helt tokig?

    Jag tror att alla vi tyckte lite mer om Nozick än Rand, och så tror jag att någon av oss tyckte mycket mer om Nozick än vad vi andra gjorde. Vissa av judarna är med på listan mest på grund av att en av oss gillat personen, även om en jude som två starkt ogillade och en gillade inte hade kunnat komma med.

    SvaraRadera
  16. Proust kände sig dock aldrig som en jude vilken man kan förstå genom läsning av hans böcker(har läst de fem första böckerna i romansviten "På spaning").

    SvaraRadera
  17. http://www.springerlink.com/content/t531978p37256825/

    http://www.nytimes.com/books/first/w/white-proust.html

    Fanns tydligen ett visst mått av antisemitism hos Proust.

    Vad som är viktigare är att hans böcker är helt fantastiska!

    Ska ni läsa dem så är det dags att sätta igång. Det tog två år för mig att läsa de fem första!(läste på Franska)

    SvaraRadera