söndag 1 mars 2009

68. Arnold Schönberg

"Min musik är inte modern, den är bara dåligt framförd." En självironisk modernist! Grattis Arnold Schönberg, bara det gör dig värdig en plats på listan. Därmed inte sagt att han inte tog sig själv på allvar: "Jag har gjort en upptäckt som kommer att säkra tysk musiks ledarställning för de nästkommande hundra åren." Det är väl egentligen inte jättesvårt att motivera denna österrikiske 1900-talskompositörs placering på listan. Han är ju stor, betydelsefull, stilbildande och allt sånt där. Problemet är bara att de flesta har ganska svårt att njuta av hans musik. Schönberg är en "svår" kompositör. Hans musik är ofta atonal, vilket är ett finare ord för att säga att något låter falskt. Det finns dock en anledning till detta, och det är Schönbergs användning av sin egen uppfinning tolvtonstekniken (japp, det är denna upptäckt han snackar om i citatet ovan).

Denna teknik går ut på att kompositören ska använda alla oktavens 12 halvtoner i en viss ordning, innan någon av dessa upprepas. Denna sekvens kallas en serie och har gett upphov till ordet serialism som beskriver detta speciella sätt att göra musik. Det är ett misstag att tro att detta får musiken att låta förjävlig, tvärtom blir det ganska intressant och, om man är i rätt sinnesstämning, riktigt bra - lite som frijazz skulle man kunna säga. Förstår man den teoretiska bakgrunden kan man dock få ut mer av Schönbergs musik. Det tror jag i alla fall, jag är nämligen inte alls säker på att jag har nått denna teoretiska förståelse (här kan de som är intresserade få en introduktion till Schönberg och tolvtonstekniken av någon som vet bättre än jag). Schönberg var i alla fall besatt av siffror, och detta återspeglas i hans musik som ofta är skapad efter matematiska metoder. Det är dock viktigt att understryka att han såg innehållet, och inte metoden, som det viktiga i sin musik. Viktigt är också hur man lyssnar på den. Man ska helt enkelt inte förvänta sig ljuva melodier á la Mozart och Motown, utan istället ett mer expressivt melodiskt språk. Han har också gjort sådant som låter mer normalt (partiet som börjar efter ungefär 5 minuter är sjukt mäktigt).

Nu när vi har det rent musikaliska avklarat, så kan vi gå in på det viktigaste: vilka personer han kände och vilka egenheter han hade... och där är han sannerligen storslagen. Gustav Mahler var en kompis i Wien och i Tyskland träffade han en av 1900-talets bästa konstnärer: Wassily Kandinsky, och ställde ut konst tillsammans med dennes konstnärsgrupp Der Blaue Reiter. I USA var han polare med både Gershwin och Thomas Mann. John Cage var hans elev. Jag tror att han dessutom hade något att göra med Marc Chagall. Kort sagt: han kände fler viktiga personer än vad både du och jag någonsin kommer att göra. Vad gäller egenheter, så nämnde jag tidigare hans besatthet av siffror. Detta tog sig bland annat uttryck i en fobi för talet tretton, en fobi som man kan luras att tro är en utav de löjligare. Men säg inte det: Vid 76 års ålder (7 + 6 = 13), fredagen den trettonde, dog Arnold Schönberg efter en tids skräck och depression - 13 minuter före midnatt.

Mest känd för: En utav 1900-talets allra viktigaste moderna kompositörer, med sin tolvtonsteknik och atonala musik.

5 kommentarer:

  1. Ett riktigt bra val. Jag satt faktiskt och funderade över när Schönberg skulle dyka upp.

    Det är ju också intressant att Schönbergs och ett gäng andra kompositörers musik klassades som degenererad av Hitler. http://en.wikipedia.org/wiki/Entartete_Musik

    SvaraRadera
  2. Hitler hade en sträng musiksmak måste man säga. Inte så dålig dock - hans två stora favoriter var Wagner och Beethoven om jag fattat saken rätt, vilket ju är ljusår bättre än Pluton Svea, Skrevdriver och vad det nu är dagens nazister lyssnar på.

    Nyss nämnde Wagner skrev ju förresten den anti-semitiska skriften "Das Judenthum in der Musik", där han rasade över det, enligt hans åsikt, skadliga judiska inflytandet över musiken. Undrar vad han hade tyckt om Schönbergs musik.

    SvaraRadera
  3. Haha ja. Jag har rentav läst en del artiklar om "Das Judenthum in der Musik". Någon av författarna hävdade dock att Wanger, av rent vetenskapliga skäl som han inte riktigt kunde redogöra för, är den absolut bästa kompositör som någonsin har levt. På något sätt ursäktade det också hans anti-semitism, något som jag är lite ledsen över att jag inte riktigt minns upplägget för.

    SvaraRadera
  4. "Rent vetenskapligt" är ett fantastiskt argument i debatter om konst! Vad kan man svara på det? Har man sågat Wagner är det bara att be om ursäkt och erkänna att man hade fel.

    SvaraRadera
  5. Vilka källor använder du/ni? :) jag har letat överallt på internet, men det enda stället som jag återfinner citaten på är sidor som har hämtat sin information från er.
    MVH Erika

    SvaraRadera