lördag 14 februari 2009

87. Twiggy

Kort hår, vackra ögon och den där fantastiska flickaktiga charmen! Twiggy kan, efter Linda Evangelista, vara den bästa supermodellen genom tiderna. Visst ser hon ut som en anorektiker, men det gör ju alla supermodeller (mycket på grund av Twiggy ska sägas). Och är det någon som rent estetiskt passar bra som anorektiker, så är det väl just Twiggy. Hon kan ju inte rå för att de flesta andra modeller skulle behöva äta upp sig lite för att se någorlunda friska ut och uppfylla mina skönhetsideal (och handen på hjärtat: inte vill vi se en massa tjockisar studsa runt på catwalken?).

Nåväl, Twiggy är dessutom en symbol för 60-talet, ett decennium vi alla minns nostalgiskt, oavsett om vi var födda då eller inte. Jag upplever till exempel att jag definitivt har mycket fler fina, nostalgiska minnen från 60-talet än från 90-talet. Nästan hela min barndom utspelade sig på 90-talet, och därför känns det väldigt synd att det är ett så bespottat och smutskastat decennium. Hela tiden blir mina försök till guldskimrande minnen av detta decennium aktivt motarbetade av media, politiker och folk i allmänhet. 90-talet var kasst helt enkelt, medan 60-talet var tio toppenår. Därom råder konsensus. Just nu kan jag bara komma på en riktigt bra sak med 90-talet, och det är nyss nämnda Evangelista. När MTV hade någon slags modespecialvecka för ett halvår sedan visade de en gammal intervju med Linda, och jag blev verkligen förälskad när hon med ett löjligt charmsexigt leende svarade "The money" på frågan om vad som var det bästa med modelljobbet. Till och med när hon har en konstig, kortklippt frisyr i musikvideon till George Michaels "Freedom '90", så är hon ju fortfarande den kanske vackraste kvinnan i världshistorien! Innan jag blir alltför exalterad över detta, så ska jag gå vidare med den vackra, korthåriga modell det här egentligen handlade om.

Twiggy var alltså 60-talets största och mest representativa fotomodell. Detta trots (eller kanske tack vare) att hon inte fyllde 20 förrän på hösten 1969, och kort därefter lade av med modelljobbet. Hon var alltså inte bara vacker, utan dessutom tonårig under hennes storhetstid som modell, något som naturligtvis ska premieras i en ranking av de bästa modellerna. Jag tycker inte alltid det är rätt att dyrka ungdomen, men att se en bild på Twiggy från 1966 är att få bevis för att det åtminstone ibland är rätt att göra det. Det var just detta år som hon, blott sextonårig, fick sitt stora genombrott i Storbritannien och bland annat blev en symbol för 60-talets Swinging London och modkultur. Hennes utseende och kläder var banbrytande och hon blev snabbt en ikon. De flesta människor idag är nog bekanta med de stiliserade, kyliga 60-tals-fotografierna av Twiggy. Vi får dock inte glömma att den sköna modellen också hade andra strängar på sin stråkharpa. Twiggy har både vunnit Golden Globes för sina filmprestationer, suttit i juryn för Americas Next Top Model och spelat in en hel del helt ok musik. Som avslutning på det här inlägget skulle jag vilja bidra med den här låten, som ni får lova att spela på förfesten ikväll. Har ni tid kan ni köra Freedom '90 också och slänga ett öga på en blond Linda Evangelista som mimar till George Michael.

Mest känd för: Blev med sin banbrytande look en modellikon på 60-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar